onsdag 9. november 2011

Fargelære

I går hadde Hamar quilten besøk av Tove Stang Karlsen. Hun hadde et kurs i fargelære for oss. Her lærte vi noe om hvordan man kan bruke fargene. Vi hadde en kveld med malerskrin og pensel - så får vi ta med lærdommen videre til stoffene senere.

Vi fikk en oppgave med å male flere ruter i en farge - men i mange nyanser. Mitt valg gikk på sort - selv om den ikke er med i fargesirkelen. Så laget vi en rute i en annen farge, grønt i mitt tilfelle. Klippet ut bitene og lekte oss med de en stund. Jeg valgte og sette de sammen på denne måten. Lyst-mørkt med kontrastfarge.

Vi fikk forklart om de 7 kontrastene: egen kontrast, lys-mørk kontrast, kald-varm kontrast, komplementær kontrast, simultan kontrast, kvalitet kontrast og kvantitet kontrast. Mange fine ord her ja. I alle fall lærte vi noe av det grunnleggende og kan bruke det videre i arbeider. Kankje man tenker over fargene noe mer når man lager nye produkter.

Neste oppgave var og male fargesirkelen. Vi lærte også en del om bruken av fargesirkelen som var veldig nyttig. Har jo hatt fargelære tidligere, men denne gangen følte jeg at jeg fikk noe ut av det som jeg kommer til å ta i bruk. Har jo fargesirkelen hengende på veggen på syrommet fra før - som min sønn lagde på barneskolen - men har jeg brukt den mye......nei. Nå er jo jeg veldig sort,brun,bers..... og på fargesirkelen under er det jo flotte farger :-)

Til slutt snakket vi om egne produkter som ble vist fram. Hvilken kontraster som er tatt i bruk, form og farge. Etterpå viste Tove oss noen av egne flotte produkter. Her så vi også hvordan quiltingen ga sitt preg på produktet.

Vil takke for en flott og lærerik kveld med Tove :-)

2 kommentarer:

Bea sa...

Heia.
Så matnyttig med fargelære-kurs!Skal tro hva dere lærte om simultan-, kvalitets- og kvantitetskontraster? Skulle gjerne vært der og hørt:)
Beate

Haldis sa...

Alltid kjekt med fargelære, men vi velger helst dei fargene og stoffa vi liker. Håper du får ei flott helg her, Didriks er ein koselig kafe du må besøke. Mange fine arbeid der og no! Anbefaler besøk til dei to quiltebutikkene våre og, mykje fint for "stoffavhengige" der. Eg skal til Hadeland i helga, synd det, hadde vore kjekt med kafebesøk ilag. Kos deg på Eid.