onsdag 27. november 2013

Knappenål og nål dagen

Første jeg så når jeg logget på facebook i dag var: Pins and needles day - altså knappenål og nål dagen. Utrolig at alt skal ha sin egen dag - har ikke hørt om denne dagen før jeg men den ga meg en idè og mulighet. Fikk jeg lyst til å vise dere hva som er mine favoritter av knappenåler og nåler - kanskje dere andre har andre favoritter og fortelle om?

Er veldig glad i disse knappenålene. De har en flat tupp og gode og holde i når man har vonde hender. Tror disse er av merket Clover. Har flere typer som ligner men liker disse best.

Og med alderen så blir nålhullene vanskelige å se - og vanskelige å få nåla inn i. Når man i tillegg har vonde hender og fingre så finner man fram til det som fungerer best. Her er min absolutte favoritt. Selvtredende nåler fra Clover :-)

Om jeg syr med en vanlig nål så tyr jeg til denne nåltreeren fra Clover - den er helt super - da til tynne fine nåler. Som dere ser så står nåla plassert oppi, tråden ligger løst over på hver side ned i sporet sitt og jeg trykker på knappen dere ser til høyre. (har ikke tørket støv av denne da.....)

Vips så er tråden inni nåla.

Og klar for å sy......

Men av alle nåler så er jeg mest glad i di som går til symaskina. Nåler til ethvert arbeid - og jeg elsker maskinsøm - det er best for mine armer. Når jeg ser på disse så ser jeg det er en stund siden jeg brukte tvillingnåla og wing nåla - men egentlig blir det veldig flott søm med de. Topstitch bruker jeg som oftest når jeg quilter ev. broderer. Broderinåler brukes mye og vanlige nåler. Ikke alltid lett å se hva slags nål som er i maskina - men maskina durer og går. Akkurat i dag skal jeg ta i bruk broderinåla.

Hvilken nåler liker du best?

4 kommentarer:

Siri sa...

Heisann Tone! Takk for skikkelig trivelig besøk! De nålene jeg liker aller best er dem jeg fikk av deg (for du likte dem ikke selv...)

hobbyvenn sa...

Her var der jammen mye nyttig informasjon! Kanskje et lite tips om hvor en kan skaffe nåler/nålitreder mm? Lykke til med neste arbeid.

Elisabeth Solum sa...

Visste ikke at knappenålene hadde en egen dag .. :) De flate knappenålene så veldig gode ut. Og takk for tipset om nåltrederen! :)
Er glad i jeansnåler når jeg syr tykker stoffer, ellers har jeg ingen favorittnål.
Ha en fortsatt god dag! :)
Klem Lisa

Edny sine puslerier sa...

Har aldri hørt om denne dagen jeg heller, men disse knappenålene er min favoritt også;) Mye flott og nyttig informasjon her.