onsdag 28. januar 2015

FMQ utfordring - frihåndsquilting - januar. Hjerter i fyr og flamme

Har lekt meg med litt frihånsdquilting. Det er utrolig morro og gjennom året skal jeg være med på FMQ utfordring hos QuiltShopGal. Her får vi oppgaver gjennom året som vi kan være med på og med et lite puff i baken så får jeg også mye mer trening i frihåndsquiltingen og det gleder jeg meg til. Lurer virkelig på hvorfor jeg ikke gjør mer av dette. Men hvor mye skal man ha tid til da....... Denne måneden skal vi lage en pute og hjerter er tema. Slik har jeg valgt å løse min oppgave. Har valgt option #3 på denne utfordringen og kan vel kalle denne hjerter i fyr og flamme.

Her er panelet quiltet.


Puta ferdig. Fargenyansene på fargene stemmer ikke over ens i innlegget men her er vel den virkelige fargen. Lyset har mye å si ved fotografering.


Hjerte som midtfelt

 Liker veldig godt den melerte tråden - passer godt til ytterkanten her.

 Siden vi skulle sy en pute så valgte jeg å sy en pute som passet flott til bilen min. Puta skal min datter få bruke når jeg henter henne i stallen så slipper jeg å få så mye hestehår på setet.

Her ser dere puten før makeover - den hadde jeg liggende i bilen fra før så har bare sydd et trekk til den. Er jo så moderne med gjenbruk nå for tiden så dette var jo en flott måte å gjøre det på.


Siden kantene var runde og fasongen litt buet tegnet jeg sånn cirka av etter puta. Tok et matpapir og la på baksiden når jeg sydde halve puta. Rev det så av etter sømmen og la det på motsatte side - dermed fikk jeg den lik på begge sidene i alle fall.


Sjablongen jeg har brukt på hjertet heter Heart echo.

Hjerteborden er fra boka Trapunto by machine.

Hjerteborden tegnet jeg over på matpapir før jeg tegnet det opp på stoffet.

Er veldig glad i denne water erasable fabric marking pennen. Den går lett bort med litt vann.

Det er QuiltShopGal som har startet opp med denne utfordringen jeg skal prøve å følge gjennom 2015. Free-Motion Quilting Challenge. Bli med du også da vel.


7 kommentarer:

What Comes Next? sa...

Very nice pillow Tone - beautiful quilting!

Liv Aagot's Quilt Blog sa...

Så spennende FMQ prosjekt! Knallfint quilts! Og flott med gjenbruk :)

Tidsfordriv sa...

Kjempeflott pute. Godt med slike utfordringer.

LAPPETUSSA sa...

Kjempeflott ;) Hva du kan 2ne :) Og JA vi må få til et treff med det første ;)
God helg til deg og dine ;) Klem

Joan sa...

Your pillow is lovely and suits your car so well.

Sheri sa...

Very nice quilting-- great that you used pink too!

RandiT sa...

Så flott ! Nesten for flott til å ha hestehår på:)